De Renault Clio is een drie- of vijfdeurs hatchback uit de compacte klasse (economyklasse) die in 1990/1991 is geïntroduceerd als de vervanger van de populaire Renault 5. De Clio staat bekend als een zuinige auto en hij is, zeker de laatste jaren, speels vormgegeven. De Clio begon als een populaire stadsauto, maar werd in de loop der jaren steeds groter, ruimer en veiliger, wat hem ook voor zakelijke rijders steeds aantrekkelijker maakt. Het motorengamma is ruim, waarbij opvalt dat Renault oudere types van de Clio graag net iets meer vermogen meegaf dan noodzakelijk is. Met die traditie werd in 2012 gebroken, met de introductie van de Clio IV: wie een nieuwe Clio gaat uitzoeken bij de dealer, merkt dat de TCe 90 benzinemotor en de dCi 90 dieselmotor niet uitblinken in kracht, maar des te meer in zuinigheid (geldt ook voor alle occasions vanaf 2012). Dat is dan ook zichtbaar in de verkoopcijfers, die sinds de komst van de vierde generatie verdubbelden. Liefhebbers van een sportieve Clio kunnen overigens ook bij de laatste generatie gewoon weer kiezen voor de Clio RS (200 pk).
Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Peugeot 205 t/m 208
In de compacte klasse wordt het al jaren steeds drukker dankzij de populariteit van zuinig rijden. Hoewel de Clio het de afgelopen jaren bijna altijd moest afleggen tegen de Volkswagen Polo, gaan de verkoopcijfers anno 2013 ongeveer gelijk op. Ook de Peugeot 208 komt goed mee met een marktaandeel van 2,27 (Clio 2,96). Vanuit Azië komt de concurrentie vooral van de Toyota Yaris.
Groot geworden door steeds groter te worden
Aan het begin van de jaren '90 had Renault het niet makkelijk. Met de Espace was het bedrijf een nieuwe weg ingeslagen, maar het grote succes van de (compacte) MPV moest nog komen. Ondertussen moest er een manier worden gevonden waarmee Renault de 5 kon laten voortbestaan. In 1990 presenteerde het Franse autohuis de Clio, een kleine hatchback die Renaults plaats op de apenrots van stadsauto's moest vasthouden. Twee decennia later is de Clio nog altijd een verkoopsucces: op de Mégane na is de Clio sinds 1983 de best verkopende Renault in Nederland. Nadat de Clio bij de introductie in 1991 al Auto van het Jaar werd, herhaalde Renault dit in 2006 met de derde generatie Clio. Één van de doorslaggevende punten bij die uitverkiezing: voor een auto met een lengte onder de vier meter biedt de Clio een ruimer interieur dan veel van zijn concurrenten. En daarmee heb je de evolutie van de Clio meteen te pakken. Door de jaren heen werd de kleine Fransman bij iedere generatie groter. Na twee facelifts (of 'phase' zoals Renault dat noemt) was het in 1998 tijd voor de Clio II. Het model werd ronder lichter en daardoor dus ook zuiniger. Grappig detail: toen in 2005 de derde generatie op de markt kwam, bleek er zoveel vraag te blijven naar de Clio II dat deze tot 2012 onder de naam 'Clio Campus' in de showroom is blijven staan. De compleet vernieuwde Clio III werd vanaf 2005 leverbaar als 3-deurs en 5-deurs hatchback en als Clio Estate (de stationwagen-variant verscheen in 2009). In 2012 verscheen de vierde generatie, die voor het eerst niet meer leverbaar was als 3-deurs. De bouwkwaliteit nam ook toe, al haalde deze het nog altijd niet bij die van zijn Duitse concurrenten. De nieuwe Clio IV wordt door kenners geroemd om zijn spannende vormgeving: mooi detail is de gecamoufleerde achterdeur, die zonder zichtbare handgreep prachtig wegvalt in het ontwerp.
Steeds meer leaserijders
Dankzij de gegroeide wielbasis en de extra ruimte ten opzichte van zijn voorgangers, wordt de Clio steeds populairder als leaseauto. De extreem zuinige prestaties van de slecht 0,9 cc grote benzine- en dieselmotor levert hieraan een belangrijke bijdrage. Op de RS en de GT na vallen alle Clio's van de vierde generatie in de categorie 14% bijtelling. Een Hybride-versie zit in de pijplijn: Renault is bezig met het ontwikkelen van de techniek om aan toekomstige regelgeving te kunnen voldoen.
Clio RS
De Clio RS bouwt voort op de weg die Renault in de jaren negentig insloeg met de RSi en de Clio Williams. Deze lichtgewicht sprintkanonnen danken hun dna aan Renaults activiteiten in de motorsport (Formule 1, rally, Le Mans). Na de 2.0 Sport (167 pk), haalde Renault helemaal uit met de iconische Clio Sport V6. Deze 230 pk sterke bruut heeft een V6 tussen de achterwielen liggen waardoor de zijspatborden sterk naar buiten komen, net als bij de Renault Turbo 2 uit 1980. De huidige RS mag dan niet zo heet zijn als de V6, hij is met 1180 kg ook een stuk lichter. Hij heeft een 1.6 blok met turbo onder de motorkap liggen, dat er bij elk toerental absurd veel kracht uitgooit (200 pk bij 6000 tpm).
1.5 dCi begon kwetsbaar
Op zoek naar een Clio? Het aanbod is altijd ruim, maar de verschillen zijn groot. Verreweg de meeste occasions op Marktplaats zijn van voor de laatste generatie van 2012, maar van ná 2005 (het jaar waarin de derde generatie werd geïntroduceerd). Kritische geluiden zijn er ook en betreffen de bouwkwaliteit, maar dat geldt vooral voor oudere types. Zo is de 1.5 dCi in de eerste jaren een kwetsbare motor gebleken. Ook is het goed te weten wat er in de loop der jaren aan de auto is vervangen of behandeld. Ga na of de auto roestvrij is en wanneer de distributieriem is vervangen. En hoe zit het met olieverbruik?
Populaire varianten en prijs
Op Marktplaats staan nieuwe en tweedehands Clio's te koop in verschillende prijscategorieën. Een zo goed als nieuwe Renault Clio RS met 200 pk doet al snel € 30.000. De alleroudste Clio's tikt u al af voor nog geen € 800. Een occasion Renault Clio kent een gemiddelde verkoopprijs tussen 7.000 en 9.000 euro. De reden dat Clio's relatief weinig afschrijven, ligt in het feit dat ze vaak als tweede auto zijn gereden en daarmee weinig kilometers op de teller hebben. Nagenoeg alle aangeboden nieuwe en gebruikte Clio's zijn handgeschakeld. De Estate (stationwagen) wordt veel minder aangeboden dan de hatchback (circa 2:8) en ook kozen de meeste Clio-rijders sinds 1991 voor een benzinevariant. De uitvoering Authentique wordt ongeveer evenveel aangeboden als Expression en Dynamique; een Clio Initiale is aanmerkelijk moeilijker te vinden.